رفتن به محتوای اصلی
داستان موفقیت بیل گیتس/بیل گیتس سمبلیک‌ترین و با نفوذ‌ترین مبتکر در دنیای فناوری

داستان موفقیت بیل گیتس/بیل گیتس سمبلیک‌ترین و با نفوذ‌ترین مبتکر در دنیای فناوری

بیل گیتس در 28 اکتبر 1955 میلادی در شهر سیاتل واقع در واشنگتن به دنیا آمد. بیل گیتس شاید سمبلیک‌ترین و بانفوذ‌ترین مبتکر در دنیای فناوری باشد.
 او به‌عنوان رئیس سابق هیات‌مدیره شرکت مایکروسافت و مدیر بنیاد خیریه خصوصی بیل و ملیندا گیتس، یک سرمایه‌گذار در صد‌ها شرکت فعال در حوزه فناوری و یکی از بانیان تحول در صنعت کامپیوتر به شمار می‌رود. گیتس نقش مهمی را در دنیای کامپیوتر، کسب‌و‌کار دیجیتال و ارتباطات ایفا کرده است.

بر خلاف دیگر نوآوران صنعت کامپیوتر، بیل گیتس دوران کودکی و نوجوانی نسبتا خاصی را گذراند. او در مدرسه «Lakeside» در سیاتل تحصیل کرد که در سطحی عالی از کامپیوتر‌های متحول شده در آن زمان بهره می‌برد. گیتس به سرعت عاشق سیستم‌های جدید کامپیوتری شد و مدت زمان زیادی را به برنامه نویسی با استفاده از زبان BASIC اختصاص داد.

در حقیقت، علاقه و توجه شدید گیتس به کامپیوتر آن قدر زیاد شد که با استفاده از برنامه‌های مدرسه و کد نسبتا قدیمی کامپیوتر وقت بیشتری را به آن اختصاص داد. در ادامه مدیر مدرسه، او و چند نفر از دانش آموزان را از ادامه کار با کامپیوتر‌ها منع کرد. بعد‌ها در آینده آنها در مایکروسافت با بیل گیتس همکار شدند. این ممنوعیت جلوی عشق و علاقه گیتس به کامپیوتر را نگرفت. در هر صورت، طی یک سال این نوجوان خود به تنهایی برنامه‌های پیچیده کامپیوتر را می‌نوشت.

گیتس در نهایت به‌عنوان معاون مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا مشغول کار شد و مطالعات خودرا در دانشگاه بزرگ و منحصر به فرد هاروارد شروع کرد. عدم درک شرکت از هدف همکاران و سرخوردگی شدید از آموزش عالی باعث شد او پس از ترک دانشگاه شروع به کار روی یکی از نخستین نرم‌افزار‌های کامپیوتر کند. این نرم‌افزار برای سیستم‌های کامپیوتری «MITS Altair» کدگذاری شد.

شغل و حرفه

تمرکز بیل گیتس روی طراحی نرم‌افزار منجر به تاسیس شرکت مایکروسافت شد که سیستم عامل‌های متنوعی را برای سازندگان کامپیوتر در دهه 1980 میلادی تولید می‌کرد. همکاری با یک شرکت بزرگ تولید‌کننده سخت‌افزار موسوم به «IBM» در حالی خیلی زود شکل گرفت که همکاری‌های نرم‌افزاری با شرکت‌های رقیب در آینده مثل «Apple Computer» در اواسط دهه 1980 کاری کرد تا در طول آن مایکروسافت به Apple نرم‌افزار office خود را پیشنهاد دهد.

در شرایطی که مایکروسافت ابتدا چندان موفق نبود، قرارداد صدور مجوز آن با نزدیک شدن به دهه 1980 شرکت را به سوی پیروزی‌های جدید سوق داد. به‌زودی بیل گیتس کنترل موفق‌ترین شرکت فعال در حوزه فناوری در سرتاسر جهان را در دست گرفت. از طریق عرضه ویندوز 3 و ویندوز 95 چند سال بعد، مایکروسافت با ایستادن در قله موفقیت کاری، در دنیای کسب‌و‌کار و از دیدگاه کاربران خانگی پیشگام شد.

به هر حال، داستان فعالیت هر شرکت دارای فراز و فرود‌های مختلفی است و البته شرکت بیل گیتس نیز در راستای سلطه خود روی نرم‌افزار‌های کامپیوتری به طور فزاینده‌ای تهاجمی‌تر از قبل رشد می‌کرد. طرح دعوا در دادگاه به منظور مخالفت با تشکیل اتحادیه‌های بزرگ صنایع در طول دهه 1990 میلادی و کنترل آن روی اینترنت به واسطه جست‌وجوگر اینترنتی Internet Explorer مایکروسافت کمی از قدرت این شرکت کاست. سایر شکست‌ها نظیر ویندوز ME، مایکروسافت را در موقعیت سخت و دشواری قرار داد.

بیل گیتس این عقیده را به افراد باهوش تحمیل می‌کند که به هیچ وجه امکان شکست آنها وجود ندارد.باوجود اشتباهات مایکروسافت در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، این شرکت همچنان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و با نفوذ‌ترین نام‌های بین‌المللی فعال در عرصه فناوری و بیل گیتس نیز به‌عنوان یکی از ثروتمند‌ترین مردان این صنعت می‌درخشد. حالا بیل گیتس در قالب رئیس مایکروسافت، وقت خود را صرف تمرکز روی بنیاد بیل و ملیندا گیتس می‌کند. این سازمان خیریه به حل مشکل بیماری، گرسنگی و دیگر مسائل موجود در جهان در حال توسعه می‌پردازد.

اخلاق کاری و از خود گذشتگی بیل گیتس در راه نیل به اهدافش در دنیای کامپیوتر، شکلی افسانه‌ای پیدا کرده است. رفتار کاری خاص بیل گیتس، اصرار کلی او به کمال‌گرایی و ثروت فراوانش، این نکته را به مردم یادآوری می‌کند که تمرکز، بلند همتی و یک دیدگاه بلند‌مدت از عوامل اصلی موفقیت فرهنگی و مالی به حساب می‌آیند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا