رفتن به محتوای اصلی

پیشنهادهای نفتی برای تولید 6 میلیون بشکه نفت در ایران/برنامه غول های نفتی در بازار کم رمق نفت

با لغو تحریم ها حالا شمار کشورهایی که خواستار فعالیت در حوزه انرژی ایران هستند، هر روز در حال افزایش است .
به گزارش خبرآنلاین، به دنبال پیشنهاد دانمارکی ها برای فعالیت در حوزه بالادستی نفت،از پیام ها و سفرهای هیات های های اقتصادی کشورهای اروپایی چنین به نظر می رسد که اروپایی ها قصد دارند در سال های پیش رو سهمی از بازار ایران داشته باشند.
بررسی ها نشان می دهد از ابتدای امسال تا کنون بیش از 14 کشور پیشنهادات مشخصی برای فعالیت در حوزه انرژی ایران داشته اند . از میان این کشورها برخی در قامت خریدار بلند مدت انرژی و برخی در قامت سرمایه گذار و پیمانکار حضور یافته اند تا برنامه هایشان برای حضور در دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان را ارائه نمایند .
ایران قصد دارد پس از لغو تحریم ها نسبت به توسعه فعالیت ها در حوزه انرژی اقدام کند و بخش انرژی را به عنوان یکی از مهمترین و محوری ترین بخش ها برای جذب سرمایه های خارجی معرفی کرده است .
 پیش بینی می شود در سال های پیش رو لغو تحریم ها از یک سو و معرفی نسل جدید قراردادهای نفتی از سوی دیگر ایران را در مقعیت متفاوت قرار دهد .
 نگاه خیره چین به بازار ایران
هنوز توافق حاصل نشده بود که چینی ها دل نگرانی شان از نقش آتی در ایران را به نمایش گذاشتند . وزیر نفت را دعوت کردند تا راهی این کشور شود و خود در قالب هیات های متعدد تهران را گشتند تا نشان دهند هنوز هم می توانند شریکی استراتژیک برای ایران باشند . پاسخ ایران به نگرانی از نوع چینی اما یک جمله بود ، “ایران دوستان زمان سختی را فراموش نمی کند” . همین عبارت تا حدی خیال چینی ها را راحت کرد خصوصا آنکه در حوزه انرژی چندان بر سر قول و قرار نمانده بودند و بدعهدی هایی سبب شده بود شرکت هایشان از فعالیت خلع ید شوند .
 داستان چین و ایران اما به اینجا ختم نشد، اروپایی ها که آمدند، چینی ها باز هم کمی نگران تر شدند . حالا پیشنهاداتشان مشخص تر از قبل بود . می گفتند کدام میدان، کدام حوزه ، کدام فعالیت . رقبا اما این بار فراوان بودند و بازار ایران هر چند هنوز لغو تحریم را تجربه نکرده است اما می رود که روزگاری دیگر ، رقبایی دیگر و همچنین موقعیتی تازه تر را تجربه کند .
 اروپایی ها ، پیشروی حضور
 در این میان حضور اروپایی ها معادلات آسیایی ها را کمی بر هم زد . ابتدا ترکیه بود که وارد میدان شده بود . می گفت آماده فعالیت در حوزه ترانزیت انرژی است . این یعنی زنده شدن طرح های انتقال گاز ایران به اروپا . اما کمی بعد فرانسه و انگلیس و ایتالیا و آلمان و … از راه رسیدند تا معادلات برای ژاپن و ترکیه و چین کمی دشوار تر از قبل شود . حالا غول های بزرگ نفتی خود را آماده بازگشت به ایران می کردند و پیشنهاداتشان برای فعالیت نیز رقابتی بود . بررسی ها نشان می دهد هر چند همه پشت مانع تحریم صف کشیده اند اما برآوردها نشان می دهد فروریختن این مانع می تواند فضا را برای متقاضیان فعالیت در حوزه انرژی کمی متفاوت کند . این تفاوت بدون تردید تنها به ایران ختم نمی شود چرا که بازار انرژی جهان نیز از این تفاوت ها تاثیراتی جدی را خواهد پذیرفت .
 تحقق برنامه های پیش بینی شده برای رسید ظرفیت تولید نفت به نزدیکی 6 میلیون بشکه بدون تردید سبب خواهد شد ایران در سال های پیش رو موقعیت مستحکمتری در قبال سیاست و اقتصاد بین الملل داشته باشد . این یعنی بازپس گیری آنچه ایران به واسطه نفت در اختیار داشت . چیزی که شاید از درآمدهای نفتی نیز بسیار مهم تر تلقی شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا