رفتن به محتوای اصلی
ابراز نارضایتی مدیرعامل گروه صنعتی «دلتا» از رشد بی رویه قیمت مواد اولیه

ابراز نارضایتی مدیرعامل گروه صنعتی «دلتا» از رشد بی رویه قیمت مواد اولیه

ابراز نارضایتی مدیرعامل گروه صنعتی «دلتا» از رشد بی رویه قیمت مواد اولیه

رمز گشایی از صنعت در «قفل» کشور!

*تقی کاویان : در حال حاضر نیمی از بازار این صنعت در اختیار خارجی ها است که اغلب محصولات عرضه شده آنها فاقد کیفیت لازم است.

هرچند شرایط بد اقتصادی سالهای اخیر به خصوص بحرانی که نوسان ارز در ماههای اخیر به وجود آورده صنعتگران را دچار مشکلات فراوانی کرده اما عشق به کار و تولید محصول باکیفیت در همین وضعیت هم ره گشاست و می تواند شرکت ها را از دریای طوفان زده امروز اقتصاد کشور به سلامت بدر دهد. 

تقی کاویان مدیرعامل گروه صنعتی دلتا هفته گذشته طی سخنانی به مناسبت بازدید مهندس محمد حسین مقیمی استاندارد و یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و فرماندار پردیس از تاسیسات تولیدی این شرکت در منطقه سیاه سنگ جاجرود تصریح کرد اگرچه رکود شدید حاکم بر صنعت ساختمان در سالهای اخیر و توقف پروژه های عمرانی از میزان فروش شرکت کاسته اما شرکت دلتا همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد.

آقای تقی کاویان یکی از پیشکسوتان صنعت قفل و دستگیره کشور است که فعالیت خود را از حدود 50 سال قبل با کار در شرکت قفل سازی مهرپا که تا قبل از انقلاب قطب تولید انواع قفل در ایران و حتی خاورمیانه بود آغاز کرد.

شروع به کار او در کارخانه قفل مهرپا نقطه عطف زندگی کاویان بوده است. نعمت الهی موسس و مدیر عامل شرکت قفل مهرپا که شور و اشتیاق تقی کاویان را می بیند او را در واحد قالب سازی به کار می گمارد . او برای بیش از یک دهه در این شرکت می ماند و سپس با خروج از این واحد تولیدی برای خود شروع به کار می کند.

اولین کارگاه مستقلی که او برای خود دایر می کند به سال 58 باز می گردد. این کارگاه در منطقه افسریه تا سال 62 با نام کاویان فعالیت مشغول بود و بعد ازآن  در میدان رسالت ، سپس بعد از یک دهه فعالیت در سال 72 به منطقه صنعتی اتحاد انتقال یافت که شروعی مجدد برای مدرن کردن ماشین آلات و سیستم تولید خود بوده و و تغییر نام پیدا کرد وبا نامگروه صنعتی دلتا به فعالیت خود ادامه داد .

. تاسیسات منطقه صنعتی اتحاد در زمینی مجاوری که در مجموع نزدیک به 6 هزار متر مربع است ایجاد شده است.

با رشد و توسعه فعالیت ها کاویان یک واحد تولیدی در جاجرود راه اندازی کرد که بخشی از کار تولید قفل و دستگیره در آن انجام می شد که در سال 90 به محل فعلی در سیاه سنگ انتقال یافت.

در حال حاضر 3 واحد تولیدی گروه دلتا که در تهرانپارس ، جاجرود و سیاه سنگ قرار گرفته اند در مجموع برای 270 نفر اشتغال ایجاد کرده است. به غیر از این حدود 40 نیروی شرکت در حاشیه به طور غیر رسمی با مجموعه همکاری میکنند.

براساس اظهارات آقای کاویان اگرچه شرکت در حال حاضرروزی 5 هزار عدد انواع قفل و 5 هزار دستگیره درب تولید می کند اما در مقاطعی با توجه به کشش بازار توانایی تولید 17 هزار عدد به روز را دارا می باشد و به مشتریان عرضه کرده است.

بازار قفل و دستگیره درب هم از تبعات واردات گسترده محصولات مشابه از چین، ترکیه و سایر کشورها در امان نمانده و گمان می رود حداقل نیمی از بازار در اختیار واردکنندگانی باشد که محصولات بی کیفیت را وارد کرده و با قیمت نازل به مصرف کننده می دهند.

براساس آخرین آماری که البته نزدیک به 2 دهه قبل منتشر شده مصرف کشور حدودا 25 تا 40 میلیون قفل و 8 میلیون جفت دستگیره دیگر بالغ می شود که بدون در نظر گرفتن رشد قابل توجه ساخت و سازها در 2 دهه گذشته و گمان می رود سهم خارجی ها از این بازار از 50 درصد هم تجاوز کند.

آقای کاویان با تاکید بر اینکه در صورت اعمال درست قوانین او و دیگر تولیدکنندگان قفل و دستگیره مخالفتی با واردات ندارند جدی ترین معضل را تقلب در واردات، فرار واردکنندگان از پرداخت سود گمرکی و عوارض دولتی و رقابت غیر منصفانه در بازار عنوان می کند.

یکی دیگر از چالش های جدی صنعت قفل و دستگیره در تامین مواد اولیه است . در حالیکه تقریبا یکسری ها را اقلام مورد نیاز برای تولید این محصولات ایرانی است اما رشد مداوم قیمت مواد اولیه از جمله ورق که دست بر قضا کاملا داخلی است به معضلی برای گروه صنعتی دلتا و سایر شرکت ها تبدیل شده است.

فولاد مبارکه که به عنوان بزرگترین تامین کننده ورق فولادی در کشور برای سالهای اخیر محصولات خود را در بازار بورس عرضه می کند که متاسفانه برخی افراد با ایجاد فضای دلالی و سفته بازی بخش اعظم محصول این شرکت را می خرند و به قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت بورس به مصرف کننده نهایی می دهند.

در حالیکه تولید فولاد مبارکه و واردات کفاف نیاز داخلی را می دهد عملکرد این عده موجب شده بازار همیشه در ید قدرت آنان باشد و هر طور بخواهند قیمت ها را بالا و پائین کنند.

آقای کاویان با یادآوری اینکه تعداد واحدها و پراکندگی شان موجب شده مشکلاتی برای گروه پیش بیاید ، یادآوری کرد تجمیع واحد ما ، مزایا و معایب خود را دارد و هرچند کنترل به کار را بالا می برد و می تواند به افزایش بهره وری منجر شود اما با توجه به اینکه نوع تصمیم سازی ها در کشور و مشکلاتی که برای نیروی کار ایجاد می کند فعلا در دستور کارگروه نیست.

او مساله مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از مشکلات مجموعه تحت مدیریتش و البته همه تولیدکنندگان تلقی کرد و با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده یکبار از مصرف کننده نهایی باید اخذ شود خواستار بازنگری در این قانون و اصلاح آن به گونه ای شد که این همه مشکل به تولیدکننده تحمیل نکند. 

به اعتقاد آ قای کاویان مجموع عملکرد دولتی ها از گمرکات کشور گرفته تا سازمان هایی مثل محیط زیست باید کمک به تولید البته در چهارچوب قانون باشد و دولتی ها نه به صورت جزیره ای که در قالب بدنه ای واحد فعالیت کنند اما در حال حاضر عملکرد دولتی ها نه در راستای حمایت از تولید، که بلایی به جان تولیدکنندگان است.

او در انتها گریزی هم به نوآوری صورت گرفته در گروه صنعتی دلتا و به عنوان نمونه تولید ماشین آلات پالیش مجموعه زد که تماما توسط شخص آقای تقی کاویان طراحی شده و همان کاری را می کند که ماشین آلت خریداری شده به قیمت های کلان توسط شرکت های رقیب انجام گرفته است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا